Pierwsza pomoc w urazach

Jako profesjonalista w leczeniu bólu i ograniczeń w całym ciele codziennie mam kontakt z wieloma rodzajami obrażeń.
Osteopatia pomaga utrzymać organizm w zdrowiu i zmniejszyć prawdopodobieństwo urazów poprzez znajdywanie i usuwanie ograniczeń w ciele.

Uprawianie sportu często może być przyczyną zaburzeń balansu w układzie mięśniowo-szkieletowym a celem mojego leczenia osteopatycznego jest powrót ciała do stanu równowagi.

Oprócz leczenia oferuję wskazówki i techniki, które mogą złagodzić drobne bóle i napięcia oraz doradzam jak zminimalizować ryzyko wystąpienia urazów i kontuzji.

Urazy najczęściej spowodowane się zbyt dużym obciążeniem poszczególnych partii ciała i złym przygotowaniem do nagłego wysiłku czyli brakiem odpowiedniej rozgrzewki.

Również blokady w różnych częściach ciała i nawarstwiające się drobne urazy kończą się poważnymi kontuzjami, które wyłączają każdego z treningu na jakiś czas.
Jak długi ... ? W dużej mierze zależy to od postępowania bezpośrednio po urazie.

Częste urazy sportowe i ich objawy

Zwichniecie czyli skręcenie kostki. Po skręceniu może wystąpić ostry ból, obrzęk i uczucie sztywności.

Siniaki – żółto-foletowy kolor może oznaczać małe krwawienie po uderzeniu w tym obszarze.

Wstrząs mózgu – może być skutkiem uderzenia w głowę, które może doprowadzić do odwracanego uszkodzenia mózgu z utratą przytomności. Objawy to bóle głowy, zawroty głowy i krótkoterminowa utrata pamięci.

Skaleczenia i otarcia skóry – są to nieduże powierzchowne rany.

Naciągniecie mięśni – może wystąpić ból i obrzęk.

Uszkodzenie ścięgien – to może prowadzić do bólu, obrzęku, zasinienia i stanu zapalnego objawiającego się charakterystycznym trzaskaniem w pochewce ścięgnistej.

Urazy stawu kolanowego – może wystąpić ból, obrzęk, sztywność, zablokowanie

Złamania – ostry nieustający ból. obrzęki, zasinienia, podwyższona temperatura

Postępowanie po urazach

Powszechnie przyjętym postępowaniem w leczeniu ww. urazów w ciągu 24 do 48 godzin jest R.I.C.E

  1. R (rest) – odpoczynek
  2. I (ice) – lód
  3. C (compression) – kompresja
  4. E (elevation) – uniesienie

Wykonując te kroki po kolei i skorzystanie z konsultacji u Osteopaty, można znacznie przyśpieszyć czas powrotu do zdrowia po kontuzji sportowej.

Odpoczynek - Po każdym urazie powinniśmy dać odpocząć uszkodzonej okolicy ciała. Jednak odpoczynek często nie oznacza zupełne unieruchomienie. Odpowiednio zaaplikowany ruch w tej okolicy wpływa na lokalny drenaż limfatyczny co wielokrotnie przyśpieszy gojenie.

Lód - Po każdym urazie , gdy wystąpi obrzęk, ból, zaczerwienienie i sztywność niezmiernie ważne jest jak najszybsze zmniejszenie stanu zapalnego.
Najlepszym sposobem na to jest użycie okładu z lodu lub zastosowanie innego zimnego kompresu w tym obszarze. Ważne, aby zastosować warstwę ochronną między skórą a zimnym kompresem co uchroni przed odmrożeniami. Najlepiej zastosować zwykły ręcznik papierowy.
Najbardziej optymalnym czasem ochładzania lodowatym kompresem to 10 min.
Powtarzamy to co 2 godziny.

Kompresja - Dla dodatkowej redukcji obrzęku i stabilizacji przepływu płynów stosuje się odpowiednią kompresję. Wykorzystuje się do tego bandaż elastyczny lub odpowiednie opaski elastyczne.

Uniesienie - Aby ograniczyć występowanie zastojów i obrzęków, poprawić drenaż i przepływ płynów w uszkodzonej okolicy ciała oraz zmniejszyć dolegliwości bólowe wskazane jest utrzymanie uszkodzonej kończyny powyżej poziomu serca . Ten zabieg powinien być stosowany przez pierwsze 48 godzin po urazie.

Inne możliwości leczenia niewielkich urazów

Ciepło - Gdy mięsień jest mocno napięty i łapie skurcz – ciepły okład może być bardzo pomocny.
Istnieje jednak ryzyko pogłębienia skutków nagłej zmiany tonusu mięśniowego, który może być również wynikiem uszkodzenia włókien mięśniowych podczas którego występuje krwawienie wewnętrzne i zaraz za tym stan zapalny tej okolicy.
Dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości zalecałbym użycie lodu.

Leki - Wszyscy wiemy, że zdecydowana większość lekarzy specjalistów preferuje farmakologię jako podstawowy sposób leczenia wszelkich urazów. Wychodząc z gabinetu mamy całą listę środków przeciwbólowych lub przeciwzapalnych. Czy zawsze jest to dobre działanie ? Nie sądzę. Przyjmowanie środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych bez dokładnie postawionej diagnozy może czasem wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Leczmy przyczynę a nie objawy...
Przyjmuje się, że Paracetamol jest bezpiecznym i skutecznym środkiem przeciwbólowym.
Aspiryna i Ibuprofen mogą pogorszyć dolegliwości związane z astmą i problemami trawiennymi.

Ruch - Odpowiednio dozowany ruch jest zawsze lepszy niż totalny bezruch.
Dotyczy to właściwie wszystkich dolegliwości. Mam na myśli ruch globalny ale również lokalny.
Jedną z zasad w Osteopatii jest reguła mówiąca, że Układ Krążenia jest najważniejszy. Nie chodzi tu jedynie o serce i przepływ krwi ale o wszystkie płyny w ciele, które odpowiednio przepływając przez wszystkie struktury są życiodajnymi sokami, dzięki którym nasze zdolności do samo leczenia są w pełni wykorzystane. A właśnie odpowiedni ruch ciała stymuluje cały Układ Płynów od najmniejszej komórki po całego człowieka.
W okresie ostrym delikatne ruchy powinny być przeplatane okresami odpoczynku.

Postawa - Ważnym elementem wpływającym na funkcjonowanie całego organizmu jest zachowanie odpowiedniej postawy ciała w czasie pracy i wypoczynku z zachowaniem odpowiedniej dawki ruchu.
Idealnie jest gdy siedzenie przy biurku przerywamy przynajmniej co 45min aby wstać i poruszać się.
Dla zachowanie komfortowej postawy w czasie siedzenie użyteczne jest używanie odpowiednio dobranych foteli.
Najlepszą, jednocześnie najtańszą opcją do dla zdrowego siedzenia jest zastosowanie tzw „ Swiss Ball" czyli nadmuchanej dużej piłki.

Środki Nadzwyczajne - Poważniejsze urazy wymagają interwencji i konsultacji lekarzy specjalistów.
Gdy wystąpią następujące objawy należy natychmiast skontaktować się z najbliższym szpitalem lub zadzwonić pod numer 999 :

  • utrata przy pomności
  • narastające silne bóle głowy
  • urazy szyi lub kręgosłupa
  • uraz głowy lub twarzy
  • uszkodzenie oczu
  • silne urazy brzucha
  • widoczne przemieszczenia kości w stawach
  • ostre nieustające, pogarszające się bóle

Strategia zapobiegania urazom

Istnieją różne sposoby, aby zminimalizować ryzyko powstawania urazów sportowych. Najprostsze do wykonania są następujące:

  • Powolna i dokładna rozgrzewka obejmująca całe ciało. Przygotowujemy stopniowo do wysiłku układ mięśniowo-szkieletowy, sercowo-naczyniowy i nerwowy.
  • Używanie odpowiedniego obuwia
  • Zapobieganie odwodnieniu. Picie specjalnych napojów izotonicznych czy choćby samej wody mineralnej podczas wysiłku fizycznego
  • stopniowe budowanie poziomu swojej sprawności fizycznej
  • plan treningowy powinien być jak najbardziej wszechstronny aby rozwijać ogólną sprawność i siłę mięśni
  • odpowiednie przerwy między treningami aby zapewnić regenerację wszystkich obciążanych układów ciała

Dr Andrew Taylor Still

still4(1828-1917)

Twórca Osteopatii - filozofii opieki medycznej opartej na oryginalnych odkryciach i doświadczeniach klinicznych

więcej...

Czy wiesz że

Osteopatia jest oficjalnie uznanym systemem podstawowej opieki zdrowotnej w krajach Europy Zachodniej, USA, Kanadzie i Australii.

© 2014 Gabinet Osteopatii - Piotr Cywiński